Alkavan ja rahoitusta hakevan yrittäjän tarvitsemat lomakkeet ovat nyt paljon yksinkertaisempia täyttää kuin aikaisemmin. Ne ovat suorastaan helppoja.
Olen aina ollut vähän lomakekammoinen. Kun edessä on aivan uusi lomake, asenne on helposti
”Näyttääpä monimutkaiselta, en kuitenkaan osaa täyttää tätä oikein”
Työssäni kouluttajana ja yritysneuvojana neuvon ja autan asiakkaita lomakkeiden täyttämisessä. Työssä tarvittaviin lomakkeisiin olen perehtynyt niin hyvin, että ne ovat hallinnassa. Osa niistä on tosin ollut sellaisia, että kertaustuokioita on pidettävä säännöllisesti.
- On pitänyt muistaa, miten mitkäkin kulut missäkin lomakkeessa ryhmitellään.
- On pitänyt muistaa laittaa merkintöjä juuri oikeisiin kohtiin, jotta lomakkeen saa lähtemään sähköisesti eteenpäin
Viimeksi joulukuussa pohdimme yhden opiskelijan kanssa, miksi lukuja ei meinannut saada täsmäämään, kun investoinnin alv laitettiin yhdessä lomakkeessa eri kohtaan kuin omissa laskelmissamme.
Olen jo pitkään myös miettinyt, miksi lomakkeisiin täytyy laittaa samat tiedot, jotka tulevat esiin myös liitteissä. Olen pohtinut palvelevatko lomakkeet asiakasta vai järjestelmää.
Muutosta on tapahtunut ja uusi iloinen yllätys tuli eteen tämän vuoden alussa
Lomakkeet, joiden kanssa olen useimmin tekemissä, ovat starttirahahakemus, Finnveran lainahakemus ja yrityksen perustamispaperit.
Alkavan yrittäjän starttirahahakemus on muuttunut helpoksi jo jokin aika sitten. Lomakkeeseen ei tarvitse syöttää samoja tietoja, jotka kerrotaan liitteenä olevassa liiketoimintasuunnitelmassa ja taloussuunnitelmassa. Liitteet on helppo liittää mukaan sähköiseen hakemukseen. Täyttäminen on helppoa ja nopeaa.
Yrityksen perustamislomakkeisiinkin on tullut muutoksia. Sähköisesti voi täyttää sekä toiminimen eli yksityisen elinkeinonharjoittajan että osakeyhtiön lomakkeet.
Uusi iloinen yllätys oli Finnveran lainahakemus. Vielä loppuvuodesta käytössä oli entinen vähän monimutkaisenkin oloinen lomake. Tammikuun puolivälissä kirjauduin sähköiseen lomakkeeseen auttaessani asiakasta hakemuksen tekemisessä. Olin jo etukäteen valmistautunut ja tehnyt asiakkaan laskelmien pohjalta rinnakkaislaskelmia, jotta saamme joustavasti naputeltua numerot oikeisiin kohtiin.
Yllätys ja riemu oli suuri, kun huomasin, että lomake olikin nyt paljon yksinkertaisempi. Numeroita ei naputella itse lomakkeeseen enää ollenkaan, eikä kirjoiteta monta muutakaan asiaa. Vain taustatiedot kirjoitetaan ja yksityiskohtaisemmat tiedot kerrotaan liitteeksi laitettavassa suunnitelmassa ja laskelmassa. Nyt tämänkin lomakkeen täyttäminen on helppoa ja nopeaa.
En ihan helpolla olisi uskonut, että sekin päivä tulee, jolloin minä riemuitsen jotakin lomaketta täyttäessäni ja odotan jo innolla, mikä lomake seuraavaksi muuttuu asiakasystävälliseksi.
Viimeisimmät kommentit